Ahoj všichni,
je to asi osud všech časopisů, že se vždycky dělá pár větších věcí na poslední chvíli a je jedno, jestli je to týdenník, měsíčník nebo čtvrtletník jako Rider. Tentokrát byl nejvíc na poslední chvíli materiál s Michalem Dokoupilem, se kterým jsme dali dohromady popis trati na TT tak, jak to v jednotlivých místech prožívá při závodu na vlastní kůži. Nebylo to nic jednoduchého, ale za snahu to stálo. Hlavně proto, že u časáku je DVD s dokumentem o letošní TT Isle of Man a s popisem od Indiho máte balení kompletní. Ani další věci z časopisu nebyla sranda dát dohromady, hlavně pokud jde o rozhovory, kterých je tentokrát rekordní množství. Radost máme z interview s Jožo Rážem. Jednak z toho, že si na nás udělal čas, ale taky proto, že měl spoustu historek o autech a motorkách. Hodně prostoru k vyjádření dostali motokrosaři - aby taky ne, když to letos tak vyhrotili. Martin Michek třetí ve světě, Bartoš mistr Evropy a infarktový poslední závod republiky MX2, kdy měli před druhou rozjížďkou dva adepti na titul stejně bodů. Prostě dobrodružství od začátku do konce. Tak vezměte DVD, následně časopis a přepněte se z reality do světa benzínu.
Mějte se!
Přéma a Rider Crew
V půlce léta jsem věděl, že začátkem září pojedu přes Bratislavu a budu mít pár hodin čas. Napadlo mě si tam s někým domluvit rozhovor. Na prvním místě mě nenapadl nikdo jiný než Jožo Ráž, a to i proto, že jsem v některých starších rozhovorech četl, že rád řídí a má vztah k motorům. Všechno nakonec vyšlo. Jedno páteční odpoledne jsem se stavil v jeho prodejně Yamahy a během chvíle se ukázalo, že k benzínu má blíž, než jsem vůbec čekal.
Je těžké vybrat, kde příběh o jednom z nejlepších silničáků současnosti začít, ale jedno je jisté, než se z neznámého Massimiliana stal světoznámý Max, zabralo to dlouhá léta. Děj samotný se začal psát v Římě, v červnu 1971 v rodině, kde s motorsportem neměl společného nikdo nic.
Jsme u konce roku, začíná doba, kdy se ankety začnou vyhlašovat jak houby po dešti a jestli se bude někde hlasovat o motokrosaře, který nám udělal letos největší radost, tak to asi vyhraje Martin Michek. Hlavně proto, že se díky němu dostal po pětatřiceti letech český motokrosař na stupně vítězů celkového hodnocení seriálu mistrovství světa.
Hlavní součástí zábavního balíku Rider je DVD s dokumentem z letošní Tourist Trophy Isle of Man a nějakým způsobem jsme se téhle legendě chtěli pověnovat i v časopise. Jako nejlepší nápad nám přišlo zeptat se Indiho na to, jak konkrétní místa prožívá přímo na motorce on sám a když už jsme byli u toho, padlo i pár otázek, co zrovna dělá a jak se mu letos dařilo.
Na podzim je ve většině seriálů dobojováno, jezdit se taky nedá pořád a začnete přemýšlet, kam vyrazit. Přesně to se prohnalo hlavou nám a výsledek byl, že jsme si udělali výlet na výstavu do Milána, která je v Evropě největší svého rozsahu a věděli jsme, že nás tam čeká několik hal narvaných k prasknutí vším, co patří k jedné stopě.
Obrovsky nabitá série Red Bull X-Fighters měla na sklonku sezóny naplánovanou poslední zastávku na malém ostrově u Sydney. O celkovém vítězi bylo předem rozhodnuto tak napůl.
Pro severomoravskou metropoli je konání závodu FMXového mistrovství světa velkým svátkem a letos zdejší atmosféra ještě o něco zhoustla, protože vedle letců na kroskách se ukázali i jezdci z Koule smrti. Ta se v Ostravě objevila vůbec poprvé a v kombinaci s nejlepším freestyle motokrosem současnosti šlo o akci, která měla grády. Bohužel také díky několika pádům.
Současný freestyle motokros je na úrovni, v kterou by nikdo před pěti lety ani nedoufal, což je holý fakt a stačí se podívat na fotky nebo videa z jakékoli vrcholné akce a uznáte to sami. Kdo sleduje FMX několik let, kroutí při pohledu na dnešní děj hlavou a je potřeba si realitu trochu osvětlit, protože to, co piloti předvádějí, snad není možné. A kdo jiný by nám k tomu řekl víc než Pilník, který je sám jedním z dávačů, ale současně dobře pamatuje už dobu, kdy se k nám freestyle dostal.
U přemýšlení nad tím, kdo se objeví v dalším díle populárního seriálu, hraje velkou roli i to, kdo v danou chvíli zrovna jezdí. Na jaře nebo v létě zas tolik ne, ale zkuste si dohonit někoho, kdo jezdí ještě v listopadu. Jedním z posledních mohykánů sezóny byl ale v době přípravy Rideru kaskadér Mirek Frey alias Sporťák, a tak jsme neváhali. Sport se totiž stal v roce 2011 vítězem domácího seriálu Streetfighter Tournament a vy teď můžete nahlédnout do soukromí tohoto extrémního sportovce.
Best of CZ FMX 2011
Čas, kdy už není tak jednoduché mít z čínské techniky srandu, se dostavil už před krátkou dobou, ale dneska je tu důkaz, že tuhle zemi je potřeba v některých případech brát vážně. X8 nastupuje s motorem, na jaký si zatím netroufli ani Japonci a čínská osmistovka se vrhá do boje s tím největším, co se ve světě užitkáčů vyrábí.
Jedním z prvních maxiskútrů, který u nás začal téhle třídě prošlapávat cestu, byla Suzuki Burgman se čtyřstovkou. Měl jsem šanci na ní jet krátce po premiéře před deseti lety a připadal jsem si jako na Rolls-Royce a říkal si, že větší skútr snad nejde vyrobit. Samozřejmě jsem byl na omylu, postupně přišly šestistovky, Piaggio dokonce vyrukovalo s osmikilem a teď se do produkce obrů pustilo i Kymco, které rozhodně netroškaří a přichází mezi královské skútry s dvouválcem a poctivým objemem 799 kubíků.
Závěrečný závod letošní sezony se jel v sobotu 12. listopadu v bývalém vojenském prostoru u Milovic, ale ne na tankodromu, jak byli závodníci zvyklí v posledních letech, ale na novém okruhu, který sliboval zajímavé svezení.
Domácí krotitelé drapáků měli finále sezóny naplánované na druhou půlku října na známou hanáckou trať a ani v jedné ze tříd MX2 a Open nebylo předem rozhodnuto. Z vedoucích dravců tím pádem dorazili všichni. Diváky přivítalo sice chladno, ale slunečno a boj na ostří nože mohl začít.
Malý velký motocykl. To by se dalo říct prakticky o každém pitbiku - stroji, který je malý vnějšími rozměry, ale velký zážitky, které na pilota čekají. Jako hodně motokrosových odvětví se i pity narodily v USA, kde všechno začalo tak, že mechanici a závodníci začali k pohybu po depu používat dětské krosky.
Ne každý pilot se spokojí se sériovým stavem svojí motorky a většina lidí dá na mašinu aspoň laďák. Někdo pokračuje v úpravách dál a stejnou cestou se vydal i Jarda Janovský, který postavil asi nejlepšího streeta, jaký se u nás v poslední době objevil.
Pár let po přelomu tisíciletí se v Anglii rozhodli, že když se jim podařilo slavnou značku zvednout z popela, do kterého upadla v osmdesátých letech, je čas na sebe upozornit něčím fakt velkým. Že to bude tříválec s objemem 2,3 litru, překvapilo všechny. V roce 2005 se rozjela výroba ve velkém, loni prošel obřík první větší revizí a pár změn se na něm objevilo i letos.
Rider Girl Michaela
Dany Torres- Red Bull X-Fighters World Tour Final