Jestli jste si lámali hlavu tím, co má nadpis za smysl, tak jde o to, že originální Malý velký muž by se dalo použít taky, ale díky padesáti kilům je Dani víc lehký než malý. No a víc než cokoliv jiného je rychlý, první titul mistra světa vyjezdil už v roce 2003 na stopětadvacítce a hned další rok se v devatenácti stal historicky nejmladším šampionem čtvrtlitrů. Před pěti lety začal jezdit MotoGP, svět jede jedenáctou sezónu a co je zajímavé, od začátku až dodnes vodí speciály značky Honda.
Husaberg je fabrika, která byla od svého vzniku vždycky něčím zvláštní nebo zajímavá. Na konci devadesátých let, kdy všichni jezdili na dvoutaktech, přišel Husaberg se čtyřtaktem a teď, když všichni jedou ve čtyřech dobách, se Husák rozhodl dělat dvoutakty. Ty jsou v nabídce hned dva, továrna je prezentuje jako samostatnou řadu, a tak jsme si obě motorky půjčili a vydali se s naším týmem test riderů vyzkoumat, jestli je lepší Husaberg s ventily nebo bez.
Kdyby měl člověk vybrat, která dálková rally má vedle Dakaru nejlepší úroveň, pravděpodobně by to byla Abu Dhabi Desert Challenge, která se jezdí ve Spojených arabských emirátech. Nejinak tomu bylo i letos v dubnu a prestiž celého podniku podtrhují i jména vítězů, protože v autech vyhrál legendární dakarský bojovník Stéphane Peterhansel a peloton motorkářů pokořil fabrický jezdec KTM Marc Coma, který tu slavil už svůj pátý triumf.
Při pohledu na výsledky posledních let to vypadá, že když Petr neupadne, nebo mu vydrží motorka, bojuje hodně vpředu, případně se závod co závod pere o vítězství. Takhle našlápnuto má nejen v českém mistráku, ale řadu let taky v mistrovství Evropy, které jede i letos a jeho přáním je i tady přidat do vitríny další titul.
V kategorii MotoGP jezdí největší jednostopé speciály naší planety, ne že by ostatní disciplíny byly pozadu, ale rozdíl je v tom, že tovární mašiny jsou jednoznačným vrcholem, pokud jde o podvozky, motory a hlavně elektroniku. Po minulém čísle, kdy jsme představili Ducati Desmosedici, nastává čas na ukázku japonského vývoje v podobě ostrého čtyřtaktu M1, se kterým se stal loni Jorge Lorenzo mistrem světa.
Supermoto je směr, který objevili v Americe. Jeho cílem bylo odhalit, kdo je z pilotů všech závodních kategorií nejlepším řidičem motorky. Aby se nikdo necítil ukřivděně, rozhodlo se, že se pojede na kroskách na silničních kolech a disciplína se chytla tak, že se brzy začala jezdit po celém světě. Naše velmoc nemohla chybět, boje krosek na hladkých kolech se naplno rozhořely po roce 2001 a z mezinárodního hlediska se z domácích pilotů prosadil Petr Vorlíček, který se stal během kariéry mistrem nejen sousedního Německa, ale i celé Evropy.
První závod sedmidílného seriálu letošního domácího mistráku se odehrál sice o měsíc později, než se očekávalo, ale účast řady zahraničních dravců dávala tušit, že půjde o souboje, které je škoda nevidět na vlastní oči.
I když jméno Michala Marošiho či jeho přezdívku Marosana ve výsledkových listinách motokrosu ani endura nenajdete, jde o osobnost, která by v magazínu našeho formátu neměla chybět. Jde totiž o extrémního sportovce první třídy, kterého si vyhlédla samotná centrála Red Bullu a protože ve volných chvílích krosí na KTMce, hodí se nám do krámu i v tomhle ohledu.
...
Jedu po polní cestě, žádná střelba, poklidné tempo a za zatáčkou leží v koleji pes, kde se vzal, těžko říct, ale jestli jsem nechtěl jet s přejetým vlčákem na veterinu, bylo potřeba okamžitě změnit směr. Ale jako by GS vidělo psa a mrštnost, s jakou se motorka s krizovkou vypořádala, mi o ní řekla možná víc než celý týden v sedle.
Když je něco první, je to vždycky zajímavé. Terénní Side-by-side už jsou sice známou kategorií, ale udělat tenhle stroj čtyřmístný je novinkou. Úplně na úvod přišel s nápadem dvou řad sedadel Polaris a EMU je první značkou, která vícemístný nápad zavedla i do třídy cenově dostupnějších teréňáků.
Vlastnosti osmistovky by se daly popsat tak, jako byste měli v rukou motorku obratnou jak naháče, ale sedělo se na ní jak na cestovním enduru. Název tady prostě není od věci, s širšími řidítky v ruce zažijete něco z obou světů a takhle univerzální motorka tady snad ještě nebyla.
V poslední době se rakouská značka do civilních stopětadvacítek obula a patnáctikoňový Duke je nejvýraznějším výsledkem tohoto snažení. Motorka nezůstává pověsti fabriky z Mattighofenu nic dlužna a těžko by se hledala část, která by nebyla u juniorského naháče dotažena do posledního detailu.
Dvouoký tříválec je nejúspěšnějším modelem nové éry Triumphu, která nabrala na otáčkách začátkem devadesátých let díky nadšencovi Johnu Bloorovi, který továrnu ze své domoviny opět postavil na nohy. Speed Triple byl jedním z nové řady tříválců a brzy po uvedení mu nesmrtelnost navždy zajistil Tom Cruise létající na streetfighteru ve filmu Mission Impossible. Nyní je tu rok 2011 a začíná se psát nová kapitola, která si vzala to nejlepší z šestnáctiletého vývoje a posunula chuligána na základě dnešních poznatků.
Je jen málo motorek, které by byly takovou legendou jako anglický Speed Triple. Je to taky tím, že se motorka ocitla ve správnou dobu na správném místě a v devadesátém čtvrtém trefil Triumph se Speed Triplem hřebík na hlavičku.
No comment...
10 z devíti motoristů doporučuje
Duke je filmová dílna, o které by se dalo konstatovat, že jde o sázku na jistotu. Těžko říct, jestli tam dělá nějaký motoristický Fellini, nebo jim to jde samo, ale ať se od nich podíváte na jaké DVD chcete, zůstanete u obrazovky zaseklí jak vidle v hnoji a dokud se film nedostane ke konci, magická síla vás k ovladači nepustí.
History of Road Racing není výjimkou a velkou měrou se na magnetické přitažlivosti tohoto snímku podílí neuvěřitelné množství archivních záběrů, které se tvůrcům podařilo sehnat. Najít a probrat se tunami filmových pásem muselo zabrat strašné množství času a díky příštímu vydání Rideru se můžete podívat, jak se závodilo od samého začátku tohoto sportu. Závodní okruhy byly před sto a více lety velkou neznámou, takže se jezdilo tam, kde normálně, to znamená z větší části na prašných cestách. Někdy i mezi ostatními účastníky, jako byl třeba farář na kole, helmy a bezpečnostní vybavení byly ještě vzdálenou budoucností a lidem od Duka se podařilo najít i první zachycení crashe. Nechybí pohledy do depa na tehdejší ďáblovy vynálezy a podíváte se i na útržky z poprvé konané TT včetně vyprávění dodnes žijících pamětníků. Kromě hrozivých pádů vám hlava nebere obrovský dav závodníků na každém startu a jak šel čas, objevují se vám před očima jednak záběry z kvalitnějšího kinematografického vybavení a za druhé rychlejší a rychlejší motorky.
Hrdinové vyprávějí
Obrovský nárůst popularity silničního závodění napříč celou Evropou a stále strašnější tragédie postupně začaly v šedesátých a sedmdesátých letech vyhánět závodníky na umělé okruhy a ani trochu se nedivíte, proč se začala ve velkém řešit bezpečnost. Z období před čtyřiceti padesáti lety už se dochovaly i prvotřídní záznamy zvuku, díky čemuž můžete krásně poslouchat, jak dříve motorky vyřvávaly. Celý dokument je proložen rozhovory s tehdejšími ikonami, mezi kterými nechybí třeba mistři světa John Surtees a Giacomo Agostini, a potom, co je posloucháte, si řeknete, že to byli spíš hrdinové než motorkáři. Hlas vypravěče vás kromě okolností té které doby seznámí i s používanou technikou, případně důvody, proč která továrna do světa Velkých cen vstoupila nebo proč zkrachovala. Jako bonus najdete na DVD celkem šest soudobých on-boardů z nejproslulejších závodů na přírodních tratích a škoda, že kamery na řidítkách neměly motorky už před sto lety, aby byl vidět rozdíl, kam až se silniční motosport za století své existence dostal.